Jaka powinna być dieta sportowca?

jedzenie

Sposób odżywiania się osoby, która regularnie wykonuje intensywne treningi związane z dyscypliną sportową może być zupełnie inna od diety osoby mniej aktywnej fizycznie. Musimy bowiem wziąć pod uwagę, że tak wysoka aktywność fizyczna prowadzi do spalania dużych zapasów energii, jaką nasz organizm gromadzi. Trzeba więc w jakiś sposób doładowywać się, aby faktycznie mieć z czego czerpać siłę do działania. Bardzo często, dieta sportowca może się różnić w zależności od uprawianego sportu, a także o częstotliwości treningów. W takiej sytuacji warto zwrócić się do trenera czy dietetyka, który wskaże, jak zmodyfikować swój codzienny sposób odżywiania się, aby uzyskać jak najlepsze wyniki w sporcie, ale też aby zadbać o swoje dobre samopoczucie na co dzień. Taka dieta warunkuje nasze dobre samopoczucie, a także zdobywanie coraz to nowych osiągnięć w danej dyscyplinie.

Dieta dla osoby, która ćwiczy na siłowni

Oczywiście, podstawą każdej diety sportowca powinno być zdrowe odżywianie. Często jednak to odpowiednie proporcje konkretnych produktów są tutaj najistotniejsze. Dodatkowo, w przypadku osób ćwiczących na siłowni czy też kulturystów, istotne jest, czy są oni na etapie budowania masy mięśniowej czy rzeźbienia mięśni. Generalnie można jednak przyjąć, że w diecie osoby ćwiczącej na siłowni powinno się znaleźć sporo łatwo przyswajalnego białka. W takim przypadku warto sięgać po nabiał, chude mięso, ryby, a także jajka. Energię powinno się też czerpać z węglowodanów takich jak ryż, makaron, kasza, ciemne pieczywo czy suszone owoce.

Tak naprawdę, u wszystkich osób, które intensywnie trenują spalając duże ilości kalorii kluczowe jest, aby ich dieta była bogata w białko, a także węglowodany złożone.

Zdrowy tryb życia to kwestia wprawy i konsekwencji

Najlepiej spróbować stopniowo zmieniać swoje przyzwyczajenia, zamiast od razu narzucać sobie wiele restrykcji, które będą ciężkie do wcielenia w życie. Uprawiając jakąś dyscyplinę sportową najczęściej zmieniamy swój styl życia na zdrowszy, co pociąga za sobą zmianę sposobu odżywiania się. Na pewno bardzo istotne jest, aby zrezygnować z dań gotowych typu fast food, które nie wyposażają nasz organizm w energię, są natomiast bardzo mocno nasycone kaloriami- które często się określa jako puste. Podejmując wysiłek fizyczny nie stać nas na kalorie, które nic nam nie dają. W diecie sportowca ogromną rolę odgrywa też odpowiednie nawodnienie naszego organizmu. W zależności od intensywności ćwiczeń można pić niegazowaną wodę, a przy intensywnym wysiłku fizycznym przed długi czas- także napoje izotoniczne, które nawadniają lepiej niż sama woda poprzez obecność dodatkowych minerałów i elektrolitów.

W zdrowej diecie osoby, która często podejmuje aktywność fizyczną raczej nie ma też miejsca na duże ilości słodyczy. Słodkie przekąski stanowiące źródło cukrów prostych można przyjmować sporadycznie podczas przeciągającego się wysiłku fizycznego- podczas długiego biegu czy też wędrówki, aby szybko dodać sobie energii. Warto stawiać też na owoce sezonowe, które co prawda zawierają w sobie spore ilości cukrów prostych, ale też są prawdziwą kopalnią witamin, których nasz organizm również bardzo potrzebuje.

Jaka powinna być dieta sportowca?
Przewiń do góry